Search results for: Author=Hellwig, Martin [237]

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Forthcoming
The Leverage Ratchet Effect
Journal of Finance
forthcoming
2017
Bitte nicht großdeutsch
FAZ
2017
Carving out legacy assets: a successful tool for bank restructuring?
2017/03
Max Planck Institute for Research on Collective Goods
Bonn
2017
Abstract
Beginning with the proposal by Enria (2017), the paper discusses the scope for successful bank restructuring through a carveout of impaired assets and a transfer of these assets to a government-sponsored asset management company. The paper argues that the success of such an operation requires a use of public funds, either outright or through contingent commitments. Clawback provisions are problematic because they create contingent liabilities that merely shift risks from the assets side to the liabilities sides of banks’ balance sheets. The paper distinguishes between asset impairments coming from considerations of prospective returns and asset impairments coming from frictions in the markets in which these assets are traded. It also distinguishes between threats to bank solvency and threats to bank funding/liquidity. In each case, the success of bank restructuring from asset carveouts depends on the extent to which threats to the bank’s solvency is eliminated. If these threats concern bank funding and asset liquidations at depressed prices, public funds may eventually not be needed. If threats to bank solvency come from nonperforming loans, taxpayer support may be essential. The notion of “real economic value” as the price at which assets should be transferred is problematic and leaves ample room for hidden subsidies. The success of restructuring of the individual bank may itself come at a risk to financial stability as the preservation of existing capacities maintains competitive pressure and depresses bank profitability. Additional risks may come from the burden on the government’s fiscal stance.
Deutschland und die Finanzkrise(n)
Wirtschaftsdienst
97
9
606-607
2017
Finanzstabilität, Transparenz und Verantwortlichkeit: Stellungnahme für das Bundesverfassungsgericht
2017/19
Max Planck Institute for Research on Collective Goods
Bonn
2017
Abstract
Der Text beruht auf einer am 9. Mai 2017 vor dem Bundesverfassungsgericht abgegebenen Stellungnahme in der mündlichen Verhandlung zu einem Verfahren über den Umfang der Verpflichtung der Bundesregierung zur Information des Parlaments (Az. 2BvE 2/11). Das Gericht hatte um Auskünfte zur möglichen Gefährdung der Funktionsfähigkeit der Finanzmarktaufsicht und zur möglichen Gefährdung des Erfolgs der staatlichen Stützungsmaßnahmen durch eine öffentliche Beantwortung von Fragen der Bundestagsfraktion Bündnis 90/Die Grünen durch die Bundesregierung im November und Dezember 2010 gebeten. Die Stellungnahme zeigt, dass die Argumente, mit denen die Bundesregierung eine öffentliche Beantwortung ablehnte, in großen Teilen fehlerhaft waren. Die Ablehnung half, eine öffentliche Diskussion über die Ursachen und die Verantwortung für die besondere deutsche Betroffenheit durch die Finanzkrise zu vermeiden. In Anbetracht der im internationalen Vergleich sehr hohen Kosten der Krise für den deutschen Steuerzahler wäre eine solche Diskussion angebracht gewesen, auch eine Diskussion darüber, wie zweckdienlich die seitherigen Reformmaßnahmen wirklich sein würden. Die Stellungnahme vertritt die Auffassung, dass Einschränkungen des Anspruchs eines Finanzinstituts auf Vertraulichkeit vertretbar und ohne Schäden für die Funktionsfähigkeit der Aufsicht durchzusetzen sind, wenn diese Einschränkungen im Zusammenhang mit einer Staatshilfe stehen, die das Institut vor der Zahlungsunfähigkeit bewahrt hat. Bei Instituten, die eine Unterstützung durch den Steuerzahler benötigt und erhalten haben, war und ist das Risiko einer erneuten Destabilisierung durch Informationen über die Vergangenheit gering. Die Stellungnahme weist auch die pauschale Vorstellung zurück, dass Transparenz an sich schon die Stabilität einzelner Banken oder gar des gesamten Finanzsystems gefährde, da jegliche Information panikartige Marktreaktionen hervorrufen könne. Modelle panikartiger Reaktionen auf „Sonnenflecken“, d.h. Informationen, die irrelevant sind oder keinen Neuigkeitswert haben, sind in der Wirtschaftstheorie populär, aber in der Realität werden Paniken durch neue Informationen ausgelöst, die die Erwartungen der Anleger über wirtschaftlichen Aussichten substantiell beeinflussen.
HSH Nordbank: Verantwortlichkeit in der Demokratie
Wirtschaftsdienst
97
1
4-5
2017
Italiens Banken – Die Probleme werden verschleppt
Wirtschaftswoche online
2017
Man sollte mehr Mut haben, Banken in die Insolvenz gehen zu lassen: Ein Gespräch über Leistungsbilanzen, staatliche Investitionen, Schulden, Geldpolitik und Bankenregulierung
Perspektiven der Wirtschaftspolitik
18
3
226-241
2017
Precautionary recapitalisations: time for a review
2017/14
Max Planck Institute for Research on Collective Goods
Bonn
2017
Abstract
The first part of the paper considers the effects of pre-empting a resolution procedure for a troubled financial institution by a precautionary recapitalization as specified in Article 32 (4) (d) of the Bank Recovery and Resolution Directive (BRRD). Benefits are seen for the maintenance of systemically important operations of an institution with legally independent subsidiaries in multiple jurisdictions and possibly for the maintenance of lending in situations where an entire banking system is involved. Other systemic concerns, such as the maintenance of lending when only part of a banking system is affected, the avoidance of damage to money markets, and potential systemic effects from bailing in creditors, can be addressed in a resolution procedure under the rules of the BRRD and do not require the instrument of a precautionary recapitalization. The second part of the paper provides a critical assessment of Article 32 (4) (d) of the BRRD and finds some weaknesses that contribute to raising taxpayers’ costs or to reducing the effectiveness of the operation. The availability of precautionary recapitalization outside of resolution contributes to undue and costly delays in acknowledging and addressing problems. The conditions specified in the Directive are problematic, sometimes too tough, sometimes too lenient, most importantly because the objectives of State aid control differ from the objectives of the BRRD. The paper concludes with suggestions for reform.
Probability Measures on Product Spaces with Uniform Metrics
2017/06
Max Planck Institute for Research on Collective Goods
Bonn
2017
Abstract
For a countable product of complete separable metric spaces with a topology induced by a uniform metric, the set of Borel probability measures coincides with the set of completions of probability measures on the product σ-algebra. Whereas the product space with the uniform metric is non-separable, the support of any Bofrel measure is separable, and the topology of weak convergence on the space of Borel measures is metrizable by both the Prohorov metric and the bounded Lipschitz metric.